Grön flagg

HÅLLBAR UTVECKLING

Grön flagg

Grön Flagg är en utmärkelse för förskolor och skolor som vill arbeta med hållbar utveckling och administreras av Håll Sverige Rent.

Nynäshamns kommun miljömål

Enligt Nynäshamns kommuns Hållbarhetsprogram för 2023-2030 anges underhållbarhetsmål 8 - Utbildning att en av framgångsfaktorerna är att: ”Arbeta med Grön Flagg i förskolor och grundskolor”.

Grön flagg-arbetet på Svandammskolan
Både 2022 och 2023 fick Svandammsskolan utmärkelsen årets hållbara skola av Håll Sverige Rent. På länken nedan finns en film där Eva Ahl, lärare på Svandammsskolan, berättar om arbetet som lett fram till utmärkelsen.

Grön flagg-arbetet på Gröndalsskolan gav resultat
Gröndalsskolan i Nynäshamns kommun fick 2019 utmärkelsen årets hållbara grundskola enligt Håll Sverige Rent. Motiveringen lät så här:
"För ett varierat arbete inom flera hållbarhetsfrågor och för en Grön Flagg-resa som har genomsyrats av elevernas delaktighet. För deras samarbete med andra skolor samt för deras möjligheter till inflytande i kommunens arbete".

2024-01-29 13:58:37